SELAMAT DATANG

Photobucket

Monday, July 8, 2013

Teknik memancing





Kaknab copy and paste petikan dari blog pancing oh pancing. Terima kasih pada tuan empunya blog yg tidak lokek membeRi petua kepada kita.

Teknik memancing

Untuk memastikan peluang yang baik, ketika air mulai pasang pemancing hendaklah melempar umpan sejauh yang mungkin kearah arus yang sedang bergerak ketepian pantai. Ketika air sudah mulai penuh hampir kepantai, pemancing hendaklah mengubah srategi dengan melempar umpan lebih dekat kepantai kerana ikan sudah mulai bergerak masuk kedalam kawasan pantai. Ketika air sedang pasang penuh, lemparan umpan hendaklah di lakukan dikawasan dimana terdapat kawasan berbatu ditepian pantai disebabkan ikan sudah mulai relax dan mencari makan dikawsan berbatu.

Aktiviti pemburuan dan pesta memakan umpan oleh ikan akan terhenti ketika air pasang sudah cukup penuh. Ianya akan bermula semula apabila air bergerak untuk kembali surut. Ketika air sudah penuh persiapkan lah umpan hidup yang terbaik. Apabila air menjadi tenang, sunyi dan tiada kelihatan sebarang arus bergerak itu menandakan yang air akan berubah untuk bergerak menjadi surut. Pada ketika lemparlah umpan hidup anda. Ini lah masa yang paling terbaik untuk anda memancing ikan pemangsa, disebabkan tabiat ikan pemangsa yang akan mengambil peluang membuat pemburuan terlebih dahulu sebelum anak-anak ikan tersedar dengan perubahan air ini. Malahan ikan -ikan pemangsa mempunyai banyak peluang menanti kedatangan ikan kecil yang berenang keluar kembali ketengah laut sewaktu air sedang surut.

Waktu - waktu terbaik untuk melemparkan umpan mencari ikan pemangsa ialah sewaktu air berbunga pasang ( anggaran 2 jam sebelum pasang penuh ), sewaktu air hendak berubah dari pasang ke surut dan sewaktu air sudah surut habis( anggaran 2 jam sesudah air mulai surut )

1 comment: